torstai 21. maaliskuuta 2013

Tissit

Mielestäni ihmisten objektisoiminen on ällöttävää, moukkamaista ja epäsivistynyttä. Hyvä per** ja tissit, voi kuulla monesti sanottavan varsinkin kesäisin urosten suusta, kun ihmisillä on vähempi vaatetta yllä. Objektisointia on kaikkialla, mainoksissa, oletettavasti asiakaspalveluun hakeutuvien työhönotoissa ja ihan tavallisessa elämässä. Aivan kuin se määrittelisi arvon minkälainen ahteri tai rinnat ihmisellä on.

On kuitenkin luonnollista, mitäpä sitä kieltämään, että monet ihmiset kiinnittävät miellyttäviin asioihin huomiota, oli se sitten kasvot tai muut piirteet. Tarviiko sitä kuitenkaan ääneen tai julkisesti sanoa mitä mieltä on vaikkapa ohi kulkevan naisen tai miehen takamuksesta? Uskon silti, että tässäkin on kotikasvatuksella ja ympäristöllä vaikutusta. Mikäli elää ulkoisia asioita palvovassa tai niihin keskittyvässä ympäristössä, luultavasti lapsi tai nuori on samankaltainen ellei saa muitakin vaikutteita tai lähinnä oppia hyviin tapoihin. Hyviin tapoihin ei kuulu ulkonäön arvostelu.

Olen kuullut itsestäni lukuisia typeriä heittoja, vaikkapa armeijassa tai kouluaikana kun mua ei kiinnostanut osallistua naisopettajan ulkonäköarvosteluun. Olen ollut mm. säälittävä nynny, mamis tai epämies, kun ei kiinnostanut nuorena tai nykyäänkään arvottaa naisten ulkoisia piirteitä. Totuus on se, että mua ei kiinnosta pätkän vertaa miltä ihminen näyttää. Kaikki muut asiat ovat merkityksellisempiä. Mun mielestä hyviin tapoihin ei kuulu ihmisen ulkonäön arvostelu, koska harvoin sille mitään voi miltä näyttää. En ajattele naisia kauniina tai rumina tai hyvätakamuksisina jne kummallista eikä se voi tehdä minusta epämiestä vaikka typerysurosten mielestä näin luultavasti on. Tietysti monet ihmiset ovat kauniita, mutta se johtuu vaikkapa hymystä tai tuttuudesta, ystävyydestä, kaveruudesta. Ts. ajatukset ja teot kaunistavat.

Minun silmissä nainen muuttuu objektiksi ja kauniiksi ihastuttuani ja rakastuttuani sellaiseen, siihen taas vaaditaan paljon eikä mikään ulkoinen ole riittävää, jos sisus on silkkoa. Vaimo on minulle kauneinta maailmassa niin ulkoisesti kuin sisäisestikin, koska sitä hän on! Esineellistän, vislailen hänelle ja kaikkea niin paljon kuin jaksan ja aina kun siltä tuntuu, luultavasti monta kertaa päivässä. :-]

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Lempiaiheitasi kaikki nämä, tissit ja seksit?

Arttorius kirjoitti...

Mun pitää lähettää viesti mun äidille ja kysyä mitä nuo on! Jotain syötävää vai mitähän kummaa? :O

No joo, kukapa ei mainituista asioista tykkäisi, mutta huomaat varmaan itsekin miten irrotat kontekstista mainitsemasi sanat. Joten aika tarpeeton kysymyksesi.