perjantai 26. huhtikuuta 2013

Leevi and the Leavings

Suomen paras poppoo mitä on koskaan ollut ja mitä ikinä tulee olemaankaan! Saunassa taas tuli mieleen, kun radiosta soi parikin viisua.
Ilmestyiköhän 1. albumi 80-luvun alussa. Muistaakseni näin oli ja olin innostunut niistä nerokkaista sanoituksista ja soinnuista. Lisäksi tykästyin laulajan ääneen. LATL unohtui muutamaksi vuodeksi, mutta löysin uudestaan, kun ilmestyi se lööppilehdeltä näyttävä albumi. En tajunnut tai siis lähinnä halunnut ajatella joidenkin viisujen monesti kaksimielisiä, oikeastaan suorasukaisia sanoja, tärkeintä oli kaikki muu.

Tietynlainen melankolia ja kaihomielisyys on varmasti yksi syy miksi posse on niin kovin suosittu suomalaisten keskuudessa. Kuolema, parisuhteen päättyminen tai sen hiipuminen, talousvaikeudet, alkoholismi ja työttömyys, transsukupuolisuus, rakennusprojektien pieleen meneminen, itsetunto-ongelmat... Niihin ja kaikkeen muuhun voi niin moni samaistua. Tai vaikkei voisi samaistua, on musiikissa silti jotakin mikä saattaa pistää liekaan.


Sinä halusit olla se aurinko
Joka minua lämmittäisi
Mulle olisi riittänyt jo kuutamo
Ja se, että mun luoksein jäisit taas
(Pikku prinsessa)
-
Enää ei olla niinkuin ennen
tuskin edes poskelle suudellaan
Kun sanot hyvää yötä kuin ohimennen
silti sinusta en luopuisi milloinkaan
(Enää ei olla niinkuin ennen)
-
En enää tahtoisi elää
Kuin uneni lävitse äänesi kuulla voin
Näen silmieni edessä
juoksevan elämän filmin
(En tahdo sinua enää)
-
Millä mitata sen unelman hintaa, mikä meille kalleinta ois
(Unelmia ja toimistohommia)
-
Olen hävittänyt kaiken joka sinusta mua muistuttaa
olen myynyt levyt joita silloin kuuntelin.
Ne levyt usein radiossa soivat tai ne voivat olla muitakin
lähes kaiken sinusta jo melkein unohdin

(Rin Tin Tin)
-
Jossain, siellä tähdet voi loistaa
Jossain, tuikkeet silmät kun toistaa
Jossain valo synkkyyden poistaa
Kun on jouluyö

(Jossain on kai vielä joulu)

Juu, eikä lähellekään kaikkea. On taitavia sanoittajia ja sitten on annaeeriksoneja ja anssikeloja.

Yksivuotiaamme on myös innostunut joraamaan Leevi-biiseistä. Moneskohan sukupolvi on menossa tai tulossa Leevi and the Leavings-tykkääjiä.

Ei kommentteja: