keskiviikko 1. toukokuuta 2013

Lakiton

Kotikylällä kävelyllä ollessamme vastaan tuli lukuisia ylioppilaslakkisia ihmisiä. Jollakin oli tupsuversioinen hiippa, mutta suurimmalla osalla se normaali yo-lakki. Se on ihan kiva tapa pitää, jos sellainen päähine kaapista löytyy. Milloin muulloinkaan niitä voisi enää pitää kuin vappuna? Ennen muinoin ylioppilas piti lakkia koko suven. Missähän kunnossa kotsa kesän jälkeen oli?

Mulla oli aikoinaan yhden vaiheilla menenkö(päästodistuksen keskiarvo oli 9.5, olisin mennyt mihin tahansa lukioon, jos olisin halunnut) lukioon vai maatalousoppilaitokseen. Koska olin kiireinen ja työtä rakastava nuori mies, menin peruskoulun jälkeen maatalousoppilaitokseen, jotta saisin lisää korkotukilainaa pankista peltojen ym. hankkimista varten. Lukiossa aika olisi tuhraantunut eikä silloin vielä ollut mahdollisuutta kaksoistutkintoon. Mulla oli tähtäimessä se toinenkin koulu ja sekin taisi joskus 80-luvulla muuttua sellaiseksi ettei tarvinnut enää olla ylioppilas, helpotti päätöstä mennä ammattiin valmistavaan kouluun. Kun ikätoverilauma juhli ylioppilastutkintoaan, mä olin jo toisessa koulussa opiskelemassa sisar hento valkoiseksi. Jätin jatkamatta opintoja ensihoitajaksi, mutta tutkinnoksi jäi perushoitaja. Tajusin ettei se ole oikea ala mulle, vaan se lapsesta saakka ollut poliisi. Sossukoulun jälkeen tuli armeija, armeijavuoden jälkeen Tampereelle Poliisikouluun.

Mulla oli kolme ammattitutkintoa(ja kaksi työpaikkaa) siinä vaiheessa kun jotkut oman ikäluokan ylioppilaat vasta kelailivat mihin yliopistoon/ammattikorkeakouluun/opistoon mennä. Tykkään työnteosta ja tekemisen meiningistä niin paljon ettei musta olisi koskaan teoreettiseen jahkailuun ja muuhun istuskeluun. Siihen lisättynä kunnianhimottomuus, olen jättäytynyt tavallisen tyhmäksi(en näin ajattele) ja teen rivimiehen hommia, koska tykkään siitä. Yleneminen ei ole sekään koskaan kiinnostanut, joten senkään puolesta teorialisäkouluttautuminen ei ole tarpeen. Kunnianhimottomuus ja suurien tittelien opiskelemattomuus ei ole silti synonyymi tyhmälle tai epäsivistyneelle. Jokainen tavallaan tässäkin lajissa eikä kenenkään opiskelu tai opiskelemattomuus ole toiselta pois. On silti tylsiä ihmiset, jotka disssaavat tutkintoja ja päinvastoin. Yhtä lailla tarvitaan siivousteknikkoa kuin biologian maistereita. Jos joku tykkää edetä uralla, ei siinä ole kenelläkään urputtamista. Pitäisi olla ainakaan. Jos joku haluaa kasvattaa kotona lapsikatrastaan, siinäkään ei ole mitään valittamista. Kaikenlainen marttyyrius ja uhriutuminen on sietämätöntä ja sitä ei toivoisi kuulevan mistään. Itsensä nostaminen paremmaksi sen perusteella onko kunnianhimoinen/himoton/urapommi/opiskellut/kouluttautumaton on sekin sietämätöntä. Kaikkea silti kuulee ja näkee ja onkin lähinnä utopiaa etteikö olisi vastakkainasetteluja yksilöiden itsensä laittamina. Toiveunta siis. Mutta todellisuudessakaan ole mitään vikaa!

Taloudessani on yksi jatko-opiskelujen jatko-opiskelusta kiinnostunut kunnianhimoinen(?) hikipinko, joten tasoitamme toisiamme siltä osin(eli ei ollenkaan!:D). Tänään ko. pinkosen ylioppilaslakkia sovittaessa tajusin, että minähän olen häntä järkevämpi ja viisaampi, koska lakki ei sopinut kunnolla päähän! Isompi pää=isommin viisautta. Heh.

Miten tämäkin levahti. Mun piti kirjoittaa vain se, että suurella osalla aikuisista tänään oli yo-lakki, minulla ei.

Ei kommentteja: