sunnuntai 26. toukokuuta 2013

Villejä luonnosta

Olin tänään pari tuntia keräämässä nokkosta. Sain tuotua paljon, koska olin varustautunut parilla jätesäkillä. Nyt olen ryöppäillyt niitä suuressa kattilassa, vakuumoinut(pakastepussi vesimaljaan, ilmat lähtee) ja pakastanut. Viimeisiä menossa. Pari jätesäkillistä kutistui n. kolmeksi kiloksi lehtiä, joka on liian vähän. Ehkä huomenna uudestaan. Viisi kiloa olisi riittävä, viime talvena mätin/mätimme eri kokoonpanoissa nokkosta n. neljä kiloa. Nokkoskeitto muistuttaa maultaan aavistuksen pinaattikeittoa, mutta on silti omanlaistaan. Lisäksi olen käyttänyt nokkosta munakkaisiin ja piiraisiin. Suosittelen. Nokkosessa on ravintoarvot pinaatin luokkaa. Pinaatin kaverina sitä usein käytänkin. Nokkosen lehdet pitää olla nuoria, liian isoissa on maku ja ravintoaineet fiu. Nokkosta kannattaa kerätä hanskat kädessä.

Toinen mitä aion hippeillä moneen vuoteen on kuusenkerkät, äsken niitä hieman poimin kanoja ruokkiessani. Pappa keräsi niitä aina keväisin joista mummo teki teetä ja mitä tekikään. Sellaista tahnaakin, joka auttoi yskään ja kipeään kurkkuun. Tähän väliin paasaus: Jokamiehenoikeudet ei koske kuusenkerkän keruuta. Joku citytollo oli viime viikolla napsimassa niitä lähimetsässä ja ei taatusti ole saanut lupaa siihen maanomistajan tietäen. (Jokamiehenoikeudet eivät myöskään oikeuta poimimaan juurineen yhtään mitään kenenkään metsästä. Käpyjä ei saa kerätä eikä roskata saa. Metsästä saa kerätä lähinnä marjoja, mutta tätä asiaa jotkut eivät tajua monista asioista päätellen.)
Netistä löytyy kuusenkerkkäohjeita ihan somasti. Taidan tehdä sitä siirappia jahka pääsen kunnolla takatontin kuusiston kimppuun.

2 kommenttia:

Apina kirjoitti...

Meidän supermummo on kerännyt nokkosta niin kauan kuin muistan. Sillä on semmoinen kuivuri, jolla se kuivaa sitä ja muita yrttejä. Ei tarvi pakastaa. Mulle se lähettelee sitä aina joulu- ja synttärilahjaksi. Saas nähdä miten käy Kiinan kanssa, tuskin saa tänne sitä lähetettyä :( Onneksi meillä on kaapissa nytkin vähän.

Vogelin kuusenkerkkäsiirappi on mainio yskään, sun varmasti vielä parempi!

Itse olisin halunnut kerätä pakuria, mutten saanut aikaiseksi. Ostettua kyllä löytyy.

Arttorius kirjoitti...

Hyvä supermummo!
Nokkosta vois tosiaan kuivattaakin jos olisi sellainen vehje, mut mä itte tykkään niistä pakkasversiona. Tein nokkosten säilömisen hieman vaikeamman kautta, ne voisi pakastaa sellaisenaankin, kuten seuraavan keräyssatsin teenkin. Niissä ei suurta eroavaisuutta ole, mutta ryöpätyt sopii mun mielestä paremmin keittoihin yms.
Saa nähdä mitä mun siirapista tulee. Just sain ämpärillisen nypittyä kerkkiä puista.