lauantai 29. kesäkuuta 2013

Viestintäsalaisuuden rikkominen parisuhteessa

Se on sellainen asia, ettei mahdu mun kaaliin sitten yhtään. Miksi joistakin ihmisistä tulee typeryksiä, lampaita tai muuten vaan pöhköjä, kun luopuvat yksityisyydestään paavomirjamin kanssa eläessä? Annetaan sen paavomirjamin lukea tekstiviestit ja sähköpostiviestit, koska ollaan yhtä perhekuntaa ja koska meillä ei ole mitään salattavaa keskenään. Miksi? Musta se on ällöttävää ja halpamaista, jos joku pitää oikeutenaan lukea puolisonsa tekstiviestit ja vielä typerämpää, jos sitä toista ei haittaa, kun paavomirjami näin tekee. Mikä asia on sellainen, joka saa ihmisen ajattelemaan, että puolison henkilökohtainen viestintä kuuluu jollekin?

Minua etoisi, jos lähettäisin Antti-kaverilleni tekstiviestin, jonka sisällön näkee myös Antin vaimo Sanna. Saati Antin puoliso Sanna vastaisi Antin puhelimesta Antin nimissä. Samoin uskon tiedän Anttia häiritsevän, jos puolisolleni näyttäisin hänen minulle henkilökohtaisiksi tarkoitetut viestit. Eihän niin tehdä! Miksi jotkut tekevät? Miksi jotkut ihmiset jakavat sen parisuhteen toisen osapuolen kanssa kaiken tyyliä "meillä ei ole mitään salattavaa keskenään". No mutta entä jos ajateltaisi sitä kolmatta osapuolta, puolison ystävää. Haittaako häntä, jos kertomansa asiat päätyvätkin johonkin toiselle, olkoonkin ystävän puoliso? Mua haittaisi ja rankasti. Ystävyyssuhde on saman arvoinen, kenties jopa arvokkaampi vaitiolon suhteen, ainakin soisi näin olevan.

En tiedä onko mulla jollain tavalla voimakas yksityisyyden tarve vai johtuuko se siitä, kun on ollut muutama tapaus kohdallani, jossa mun viestejä on lukenut joku muu kuin se, jolle olen tarkoittanut. Sama koskee myös yksityisiä keskusteluja milloin kenenkin kanssa, mutta mikäli eivät osaa pitää suutansa kiinni, oli kyse puolisosta tai jostakin muusta ulkopuolisesta, hyi. Lähtee pohja kaveruudelta, ystävyydeltä, miltä tahansa, jos sanottu yksityinen ei pysy kahden välisenä. Parisuhteessa on jokaisella omat säännöt, mulla on omalla kohdallani sellainen ettei minun ja puolison väliset henkilökohtaiset asiat kuulu kenellekään eikä mun ja Antin(hyvä esimerkkimies) henkilökohtaiset asiat kuulu kenellekään, oli kyse puolisoistamme tai muista ulkopuolisista.

4 kommenttia:

Jaanaba kirjoitti...

Hep, täällä ilmoittautuu yksi jolla on oma yksityisyyden tarve! =) En koskaan lue enkä ole koskaan lukenut puolisoni sposteja tai viestejä eikä hän mun.

Joskus joku on ihan silmät hämmästyksestä mykkyrällä ääneen mulle ihmetellyt, että eikö mun puolisoni lue mun sähköposteja. No ei lue, miks lukis.

Mutta kyllä mää tiedän, että monet lukee ja ovat heti siinä puolison puhelimessa kiinni kun viesti tulee. Jopa ennen kuin viestinsaaja on sen lukenut.

Antti-ihana kirjoitti...

Mä tykkään olla sun esimerkkimies!

Arttorius kirjoitti...

Sä ootkin niin Järkevä! :]

Arttorius kirjoitti...

Miksihän oi esimerkkimies menit bloggerin roskapostisuodattimeen? Näytät vissiin roskalta.