tiistai 27. elokuuta 2013

Takuuomppuja

Hankin 7-vuotiaalle pikkusiskolleni viime syksynä käytetyn Applen iphonen. Siihen tuli kesällä vikaa, vuoden takuuaika oli mennyt umpeen pari kuukautta aiemmin. Puhelimen takia olin yhteydessä applen maahantuojaan. Vetosin mm. siihen että puhelimen oletettu kestoikä on oltava vuoden takuusta huolimatta enempi. Ilmeisesti joku muukin on aiemmin reklamoinut samaan oikeuteen vedoten, koska vihdoin parin kuukauden ja neljän sähköpostin jälkeen pikkusisko sai uuden luurin. Hyvä! Haluan lähettää siskolle imessageja ja hänkin osaa sitä puhelinta paremmin käyttää, kuin varapuhelimena ollutta tosi epäloogista lumiaa.

Ennestään tiedän omenatuotteiden takuuhuollon toimivan sillä tavalla, että vikaantunut luuri viedään jälleenmyyjälle, ilmoitetaan vika ja saadaan siitä kuitti ja huollon tilan seurantakoodi. Parin viikon päästä tai aiemmin puhelimen omistaja saa kokonaan uuden puhelimen mikäli vika ei ole käyttäjästä johtuva. Tuollainen takuu voi aiheuttaa väärinkäytöksiäkin(puhelimeen tulee "vikaa" hetkeä ennen takuun loppumista, puhelin viedään huoltoon ja saadaan upouusi luuri), mutta muutoin se taitaa olla aika toimiva. Itse en tiedä, ostan puhelimeni yleensä käytettyinä enkä vaihda huvikseni niitä ellei aivan pakko ole. Viimeksi ennen nykyistä puhelinta mulla oli 6 vuotta vanha Nokian N95 ja sony ericssonin joku musiikkipuhelin. Kun N95 kuoli, hankin käytetyn kommunikaattorin sonyerkin rinnalle. Tärkeintä luurissa mulle on se, että kykenen lukemaan ja lähettämään sähköpostia, käyttämään nettiä. Niin ja lähettämään viestejä puhelun aikana. Kun nykyinen kapulani joskus hajoaa, aion hankkia saman firman puhelimen. Kun hyvän kerran löytää, ei ole mitään syytä vaihtaa merkkiä.

Ei kommentteja: