maanantai 7. lokakuuta 2013

Onko pakko kyllästyä perheeseen jos ei taho?

Olen ollut nyt jotakuinkin vuoden päivät ensimmäisen lapsemme kanssa hoitovapaalla. Jatkan tätä olemista toistaiseksi, ainakin ensi kesään. Ehkä vielä senkin jälkeen, mutta sen näkee sitten.

Jostain käsittämättömistä syistä olen saanut osakseni ihmettelyä(=arvostelua), vähättelyä ja jopa ivaa, vielä kun vaimo on vauvan tähden vanhempainvapaalla(tai mikä tulekaan varsinaisen äitiysvapaan jälkeen), joten olemme olleet yhtä aikaa kotona lastemme kanssa yli puoli vuotta.

Töräytyksiä on tullut sellaisiltakin ihmisiltä joita olen pitänyt nk. järkevinä ja edistyksellisinä. Ei voi mitään vaikka mistä suunnasta tuijottelisi, mutta se on omituista. On omituista kuulla mm.
"Mitä sä siellä kotona jaksat olla päivästä toiseen, ammattitaito katoaa","Mua ainakin kyllästyttää muija jo nyt, saati pitäisi tenavien kanssa olla sen kanssa samassa tilassa enkä siksi voi käsittää sua", "Lähde jo töihin hyvä mies, naisten duunia on hoitaa lapsia!", "Millä ihmeellä te elätte?", "Eikö sua kyllästytä katsella perhettäsi vuorokauden ympäri, erohan tuolla menolla tulee!" jne. Viimeksi tänään eräs töiden kautta puolituttu henkilö kertoi mulle vakavalla naamalla jälleen kerran kuinka mun todellakin kannattaa lähteä jo töihin, koska pian huomaan olevani sisältä kuollut kaiken tylsyyden tähden.

HAH. Yksittäisinä töräyksinä on lähinnä naurattanut kaikki holhoaminen ja parisuhteen tilasta huolehtiminen puolituntemattomien osalta, mutta joskus kajuutta on niin täysi kaikkea pöljäilyä, että kippis hei ja menee yli äyräiden, vaikkapa tänään. Mitäpä, jos ihmiset pitäisivät huolen omista asioistaan ja parisuhteistaan, jos ne asiat niin huonosti ovat. Jos omaa puolisoaan ei jaksa arvostaa, jos oma puoliso on luuseri, joka ei halua vaihtaa lapselle vaippaa ja on täysi tumpelo tanniaisen kanssa, jos naapurin tutun kaiman perheen toinen osapuoli on lähtenyt vieraan matkaan kyllästyttyään lapsiperhearkeen, jos joku ei osaa enää tehdä töitä parin vuoden tauon jälkeen, jos jonkun puoliso on äärimmäisen tylsä, jos jotakuta kyllästyttää toisen naama 24/7... niin ei se silti tarkoita että kaikkien kohdalla on näin.

Mulla on hyvä näin enkä kaipaa muutosta, vaikka joskus tylsistynkin itseeni. Minua tai vaimoa ei tarvitse pelastaa toisiltamme tai lapsiltamme.
Loppuun valtava ydinsalaisuus: Mun mielestä ei mitään parempaa ole, kun on mahdollista olla näin.

12 kommenttia:

Antti-ihana kirjoitti...

ilman muuta on pakko! Arki tulee ja syö suihin!
Eipäsku hyvä poika.

Minttu kirjoitti...

😁😃 Hulvatonta.

Arttorius kirjoitti...

😜😷👿👮👹

Samppa kirjoitti...

Emojibailut, Norjasta tulee suoritus myös!
👊💪💃👒👙🌚🐍🐢🍭🚆⚠🚠🚔🚲🗿🚼🚺🚹🚻🚰🚮🔞©®©🔻🔺✈🙋🚶🏃👽👼😸😺😻😽😼🙀😿😹😾

Jaanaba kirjoitti...

Ihmiset on välillä aika pönttöjä noitten sanomisisensa suhteen. Ja ajatuksiensakin jos todella noin ajattelevat.

Toi olis parasta mitä minä tietäisin jos mulla olisi sama tilanne eli jälkikasvua.

Nina kirjoitti...

No mutta. Kaikki eivät pysty nauttimaan elämän tärkeistä asioista samalla lailla. Ja se voi herättää kateutta.

Arttorius kirjoitti...

Niin joillakin on merkillinen tapa töräyttää mitä tahansa. Tiedä sitten mistä moinen johtuu, kenties kateus, kenties se kun jollakin on eri arvot jne, mutta mikään ei oikeuta pölisemään mitä sylki suuhun tuo.

Johanna kirjoitti...

"Eikö sua kyllästytä katsella perhettäsi vuorokauden ympäri, erohan tuolla menolla tulee!"
:D

Tämä nauratti mua. Se on niin hassusti sanottu.

Niin. En tunne ainuttakaan ihmistä, joka katuisi sitä, että tuli vietettyä lasten kanssa liikaa aikaa, kun nämä olivat pieniä.
Toisenlaisia tarinoita olenkin sitten kyllä kuullut.

Arttorius kirjoitti...

Niin just, mä odotan sitä eroa. :p Hehee, musta tuntuu että ihmiset eroavat muista syistä kuin vuorokauden ympäri perheen kanssa olemisesta.
Enempi olisin varmasti katunut sitä, että olisin ollut töissä kaikki nämä kuukaudet ja nähnyt ipanoita vain silloin kun olen vapaalla ja varmasti stressaantunut yms. Nyt vuodessa on tullut kiintymysside ja -suhde, jollaista ei luultavasti olisi ehtinyt tulemaan mikäli töissä olisin käynyt olemassa 8-12 tuntia per vuoro "koska täytyy, koska naisten tehtävä on hoitaa lapset".

Arttorius kirjoitti...

nii ja piti vielä se että vaikka ollaankin himassa kaikki, ei tod. siten että koko ajan läsnä keskenämme. Omat kuviot ja menot yms. Siten normaalisti.

Rouva B kirjoitti...

Jostakin syystä aika monet ihmiset kuvittevat, että kaikkien muiden pitäisi kokea asiat ja ajatella niistä samalla tavalla he itse. Se, joka tekee eri tavalla kuin MINÄ, on epänormaali.

Arttorius kirjoitti...

Joo. On tietty monia juttuja mitä en toisten tekemisistä ja ajatuksista ymmärrä tms, mutta ei se silti oikeuta minua mennä selittämään näille miten "väärin" tekevät tai ovat kummallisia. (Ellei nyt satu pahoinpitelemään puolisoaan, mutta eri juttu :D)