torstai 3. lokakuuta 2013

Tiellä

Moottori- ja moottoriliikennetielle ei pysähdytä minkään asian takia. Ei pysähdytä, jos tulee vessahätä. Ei pysähdytä, jos pitää puhua kännykkään. Ei pysähdytä ottamaan valokuvia. Sinne pysähdytään ainoastaan konerikon takia, silloinkin hätävilkut välittömästi päälle ettei pimeässä olla. Ja se varoituskolmio. Ja kulkuväline mahdollisimman sivuun muuta liikennettä haittaamasta. Ja hinausauto tilaukseen.

Auton palaneet polttimot vaihdetaan mahdollisimman pian uuteen. Pitäisi onnistua helposti vaikkei kokemusta teknisistä laitteista olisikaan. Huoltokirjasta ohjetta tai viedään pirssi johonkin paikkaan, jossa osataan vaihtaa. Miten sellaisesta kotterosta edes voi nähdä pimeää tietä, kun on vain yksi polttimo toiminnassa?

Suomen tieliikennelaissa ei ole käsitettä alinopeus, vaikka niistä provosoituvat ehkä luulevat ja selittävät kahdeksankympin alueella kuuttakymppiä ajelevaa liikenteen vaarantajaksi. Se on voi harmi, jos joku ajaa hiljempaa, mutta oma nopeus sovitetaan muuhun liikenteeseen. Poliisin osuessa kohdalle pitkän letkan kohdalla, voi hitaammin ajava ohjata tien sivuun ja muu joukkio pääsee ohi. Sakkoa tai ajokieltoa siitä ei tule ellei hitaasti ajava satu olemaan juovuksissa tai muiden aineiden vaikutuksen alaisena. Eikä sitä korttiakaan pois oteta, vaikka "alinopeutta ajavilta pitää ottaa kortti pois jos ei uskalla kovempaa ajaa"-spedet näin vinkuvatkin. Ihmisen hermoissa on jotakin vikaa, jos provosoituu ja kuumentuu toisten ajajien tekemisistä. Liikenteen vaarantamisesta voidaan hitaasti ajavaa sakottaa, mikäli todetaan ajajan tekevän sen tahallaan tms. juttuja huomioiden(Tll 24 §).

Vasemmalla kaistalla moottoritiellä ajaminen. Sitä käytetään ainoastaan ohitettaessa. Ohittamista ei ole ajaminen kilometritolkulla, jos sattuisi viiden kilometrin päässä tulemaan joku ohitettava.

Kaukovalojen vilauttaminen ohitettaessa, muinaisjäänne. Toivottavasti nykyisin autokouluissa ei tätä typerää tapaa opeteta ottamaan käytäntöön. Nykyisillä xenonledsuperled kirkkailla valoilla aiheuttaa pelkästään häikäistyksiä, mikäli edellä menevä sattuu katsomaan takapeileihin samaan aikaan. Vilkkuvalotkin ovat nykyisin tosi tehokkaasti kauas näkyviä, sen pitäisi riittää ohitettavalle huomioksi, että nyt joku on ohittamassa.

Heijastimet. Heijastimet! Niitä saa olla mieluummin enemmän kuin vähemmän. Esimerkiksi polkupyörässä tulee olla itsessään toimiva etuvalo, etuheijastin ja takaheijastin. Just nyt en muista pitääkö muitakin, mutta nuo ainakin. Lisäksi jalankulkijoilla on luvattoman vähän heijastimia. Ei ole kallis investointi.

Havaintoija ja kuultuja muutaman päivän ajalta erinäisiltä ajomatkoilta. Tuli mieleen.

Ei kommentteja: