torstai 12. joulukuuta 2013

Mistä puolison asioista täytyy tietää?

Tuli tuollainenkin asia mieleen vaihteeksi erään keskustelun myötä. Täytyykö elämänkumppanin kanssa jakaa kaikki? Tuleeko puolison "entisestä elämästä" tietää kaikki? Mun mielestä ei todellakaan.
Perusasiat joo, on ihan hyvä tietää vaikkapa syntymäaika. Muistaa sitten onnitella ajankohtana. Täytyykö tietää detaljeja edellisistä suhteista tai ihastuksista? Pitääkö olla selvillä puolison syvimmistä salaisuuksista? Pitääkö kaikki kertoa? Voiko puhelimen tekstiviestit näyttää siksi kun ollaan pari? (Ei)
Täytyykö taloudellisesta puolesta olla kärryillä minkä verran? Ehkä sen osalta, jos on yhteistä asuntolainaa ottamassa, että limiittiä piisaa ja muutoinkin vastaavuus ja ideologia rahan kanssa, jotta osaa suhtautua vaikkapa yhteistä tiliä(hrr...) avatessa. Täytyykö palkka ja tulot olla toisen tiedossa? En tiedä minkä verran puolisoni tienaa työssä ollessaan, olisi ihme mikäli ei enemmän mitä minä, mutta ei tosiaan kiinnosta tietää, saati ylipäätään miettiä tuollaisia asioita, hyh. Pääasia, että menot tulee hoidetuksi kuten on sovittu ja niin edelleen.

Sen sijaan olen kiinnostunut tietämään ihmisen ajatuksista, mielipiteistä, aatoksista, lapsuudesta, mitä on tehnyt ja mitä nähnyt eli lyhyesti kaikesta, mutta minkään asian suhteen en ole törmännyt, että jokin asia olisi pakko tietää.
Tahtoisin luonnollisesti tietää, jos puoliso olisi vaikeuksissa, minkälaisissa tahansa. Haluaisin tietää, jos häntä joku asia vaivaisi niin, että se vaikuttaisi yhteiseloon. Mutta nuo ei ole niin sellaisia että pitäisi luetteloida mihinkään.

Jostain syyystä, taas kerran, joillakin naispuoleisilla on joku käsittämätön haluan tietää mussukan entisestä elämästä kaiken, koska muuten siippa varmasti salailee jotakin ja sitten tulisi ongelmia, vaikka ihan keksittyjäkin. :p Saatoin viettää hetken Sellon kahvilassa ja kuulla kahden daamin kovaäänistä keskustelua. Saattoi olla, että siitä se ajatus lähti :D

9 kommenttia:

Minttu kirjoitti...

Tsoh! :D

Tyydytpä vähään ;)

Arttorius kirjoitti...

Vaimo on silti kuin avoin romaani ;]

elina kirjoitti...

Voi,minusta tuntuu että tiedän melkein kaiken tuosta miehestä joka asuu samassa talossa kanssani. Ehkä se johtuu 36 vuotta kestäneestä yhteiselosta. Talousasioista en tiedä tarkkaan edes omaa eläkettäni, koska miehellä on yhteiseen tiliin pankkitunnukset ja minulla vain käteiskortti. Hän on onneksi tähän asti hoitanut asiat hyvin ja minulla on käyttöoikeus tiliin, jos uteliaisuus syttyisi.
Kaikkea ei pidä kertoa, mutta pitkässä suhteessa asiat tulevat jossain vaiheessa puheeksi, vaikkei niitä erityisesti kysele.

Arttorius kirjoitti...

Jooh, tuo on aivan selviö enkä sitä tarkoitakaan. Vaan ylipäätään mitkä kaikki asiat puolisolle kuuluu ja ei kuulu. Joillakin on harha että ihmisestä kuuluu tulla yksiaivoinen parisuhteessa jossa omien ystävienkin asiat kulkeutuu sille puolisolle. Minun mielestä siten ei kuulu olla että ystävään ei voisi luottaa koska on ollut x määrän suhteessa jonkun kanssa ja sitä myöden omille korville tarkoitetut asiat lentävät kolmannelle osapuolelle eli sille puolisolle. Ja on okei kun puolisolla on omia ajatuksia joita ei tarvitse kertoa eikä maailma siihen kaadu. Joillakin on käsitys että se on salailua eli ongelma.

Anonyymi kirjoitti...

Jokainen normaalissa avioliitossa elävä jakaa perusasiat, vaikka palkkansa määrän. Miten muulla tavoin yhteiset menot jaettaisiin? Luulenpa kirjoittajankin tietävän vaimonsa tulot, mutta iisimpää olla erikoisempi kuin onkaan!

Arttorius kirjoitti...

Jokainen normaali ihminen määrittele omat käsityksensä normaalista avioliitosta. En tiedä vaimoni palkkaa eikä siinä ole mitään ihmeellistä tai erikoista. Yhteisten menojen jakaminen onnistuu siitä huolimatta mitä parhaiten.

Nina kirjoitti...

jaa en minä ainakaan tiedä paljonko tilillä on tai mitä sinne kuukausittain tulee, en tiedä mistään mahdollisista sijoituksista, bonuksista tms. Omaa kirjanpitoani en ole esitellyt sen koommin. Lainaa ottaessa kuitenkin pitää kummankin tulot selvittää, mutta ei kai niitä voi mitenkään muistaa. Mulle riitti tieto siitä paljonko voi maksaa yhteistä lainaa. Mulla on oma auto jonka asioista tiedän vain minä. Et näin meillä on menty 15 vuotta.

HelvetinPöllö kirjoitti...

Kuka tai missä määritellään normaali ihminen tai normaali parisuhde? No, mä tiedän, että me ei mun puolison kanssa olla "normien" mukaisesti normaaleja eikä meidän parisuhde ole normaali.
Esim. puolison työkaverit ei voi käsittää sitä, että meillä on omat pankkitilit ja meillä homma toimii niin, että mä hoidan meillä KAIKKI maksut. Puoliso siirtää palkastaan tietyn osuuden mun pankkitilille ja mä hoidan maksut, lainoja myöten. Loput palkastaan antakoon vaikka kodittomille kotikissoille, mulle aivan ykshailee. Homma on toiminut 27 vuotta.
Kuitenkin meillä on käyttöoikeudet toistemme tileihin, mikä osoittautui järkeväksi esim. siinä tilanteessa, kun olin 3 viikkoa sairaalassa tiedottomana ja kykenemättömänä huolehtimaan edes itsestäni.

Meillä on yhteisiä ystäviä ja omia ystäviä; hänellä naispuoleisia ystäviä ja minulla miespuoleisia ystäviä. Kummallakaan ei ole koskaan tullut mieleen olla mustasukkainen näistä ystävistä. Asioista ei tarvitse kysellä, niistä kerrotaan muutenkin - siksi, ettei muunneltua ja väritettyä "totuutta" tarvitse kuulla muilta.

Ajasta ennen "meitä" kerrottiin aikanaan sen verran kuin katsottiin tarpeelliseksi, eikä se omalta kohdaltani ollut paljon, sillä mies on ensimmäinen ja ainoa.

Arttorius kirjoitti...

Tosiaan, kaikki parit omalla tavallaan ja kenenkään muun ei niitä ole velvollisuus tai tarve arvottaa. Mua silti vierastuttaa ajatus siitä että yleensä mies on salailija tai miehessä vika tms jos ko. ihminen jättää kertomatta jotakin jolla ei mitään merkitystä oo. Eikä palkallakaan tai muulla omaisuudella ole mitään merkitystä tai siitä tartte tietää kun ainakin mulle on merkityksetön juttu.