sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Mitä siellä tapahtui?

Näitä juttuja etten tajua mitä tapahtui ja mietin toimiiko kukaan niin.

Himmailin viime viikolla snadien kanssa kylässä isäni(ja äitini) ystäväpariskunnan tykönä. Lapseni sohvalla vieressäni Hesaria selaten. Eli suht asiallisesti, kuten aina(heh). Ovikello soi, tulija oli ihmisten vävy n. 2-vuotiaan naperon kanssa. Heppu ei tervehtinyt eikä mitään, sen sijaan kysyi anopiltaan onko teillä mitään ruokaa täällä, Matilda(nimi muutettu) tarvitsee ruokaa, haen Pekon(nimi muutettu) kanssa tänne. Lähti samantien hakemaan Pekkoa jostakin ja jätti hölmistyneen Matildan isovanhempiensa tykö. Vävy oli ollut tenavansa kanssa jossakin monta tuntia, snadilla toki nälkä. Mutta miksi se Pekkokin sinne täytyy hakea? Tai ylipäätään miksi edes tuli sinne, koska asuvat kaiketi parin kilometrin päässä--> ruokahuolto hoituu monasti paremmin!

Viiden minuutin kuluttua talossa oli tuo vävy, Pekko ja Matilda ruokapöydän ääressä lappaamassa ruokaa kiduksiin anopin avustamana ja häntä höykyttäen tyyppiä onko maitoa/mehua, sinappia... Aloin tekemään tenavieni kanssa lähtöä ennenaikaisesti, koska olin yhtäkkiä ylimääräinen. Monen vuoden näkemättömyyden jälkeen olisi ollut hienoa kuulla kuulumisia ihmisiltä jotka olen tuntenut koko ikäni. Mutta noup, vävy "riisti" meiltä vierailutilanteen törkeän arsemaisella käytöksellä, laiskuudella ja ällöttävällä moukkamaisella minäminäminä-itsekkyydellä.

Ei kuuna päivänä tulisi mieleenkään viedä naperoitani ja itseäni hostattavaksi vaimoni vanhemmille, isälleni tai äidilleni, yhtään kenenkään tykö tuolla tavoin, ilmoittamatta(vävyllä ei ollut mikään hätä) ja sivuuttaa mahdolliset vieraat ihmiset. Tervehditään, se on vähintä mitä voi tehdä! Käsipäivää saattaa ylittää käsityskyvyn ettei sillä tavalla vaikka normisti tuntemattomat ihmiset ensimmäistä kertaa niin toimivat. Ainakin minä ja lukuisat muut, mutta jos lusikalla...jne.

Mietin mikä minussa ärsytti eniten ko. tynkävierailun jälkeen. Luultavasti pelkästään hölmö tuppautujavävy, joka odotti saavansa passausta välittömästi ilman mitään kysymystä onko appivanhemmilla mahdollisesti muuta menoa tai tekemistä. Tympi myös hieman ihmiset joiden tykönä olin kylässä. Täytyykö se vävy opettaa tuollaiseen palveluun joka sivuuttaa muut ihmiset? Omat vanhempani saati vaimon vanhemmat ei tasan varmasti ignoroi vieraitaan sen takia kun saavat vävynsä/poikansa ja lapsenlapset luokseen kylään. Mutta tosiaan, tarinan mäntti oli tuo vävy, jonka nimi ei minulle selvinnyt.

On jotenkin hupaisaa olla pienten lasten vanhempi näin vanhana. Jotkut samassa tilanteessa olevat vanhemmat ovat minua yli 20 vuotta nuorempia ja joissakin jutuissa se näkyy hurjana kuiluna ja/tai eroavaisuuksina. Tosin käyttäytymissäännöt ja hyvät tavat ei katso ikää. Niitä joko on tai ei ole.

4 kommenttia:

Marjaana kirjoitti...

Mä tunnen yhden viisikymppisen joka menee vanhempien kotiin kurttu kulmien välissä ja natisee et "Eikö täällä ole mitään syötävää!" Hävytön.

Nuita en edes kommentoi, harmi, että vierailusta jäi paha maku. Kouluttaa pitäis, vanhempien ja appivanhempien. Pläääh!

HelvetinPöllö kirjoitti...

Mulla on anoppi, (oon varmaan siitä joskus kertonutkin), jonka ainoan pojan mä olen vienyt. Se on käynyt meillä viimeks kaks vuotta sitten, ei kai uskalla tulla tän mun epin takia.
Me kun käydään siellä, mä olen käytännössä ilmaa. Se saattaa kysyä jotain, muttei koskaan jaksa kuunnella vastausta loppuun. Mutta mä olen jo tottunut siihen ja mulla on yleensä joku käsityö mukana - sellainen jota voi tuulettaa parvekkeella seuraavat kolme viikkoa, että siitä saa sen järkyttävän röökin käryn pois...
Harvoin mäkään enää käyn siellä, jouluna on "pakko" ja kotiin tultua suoraan suihkuun vaatteet päällä :)

Puskissa kirjoitti...

Sun viimeinen lause oli niin nappiin.

Arttorius kirjoitti...

M, häijyä! Kamalaa käytöstä!

Hp, ai sä oot vienyt :D Soosoo sinua! Miten kukaan viitsii polttaa sisällä? Kammoa.

P, :]